Jump to content

The Celebration Tour (Spoilers)


Adonna
 Share

Recommended Posts

1 hour ago, Pootz333 said:

NRM and BS are the numbers I keep going back to most.

When the robotic "How could they explain how I feel?" hits

Im Out Astral Projection GIF by sarahmaes

These two and Bad Girl and the whole PDP sequence between Erotica and Justify My Love Me and that I Want Your Love moment in Holiday.

sidse-sidse-babett-knudsen.gif

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Pretender1978 said:

Sidi Larbi choreographed LAP, every dancer is a representation of Jesus in the stages of his suffering, in the end Jesus tries to take Madonna down so she has to overcome him/his authority. There was a really nice interview with him after the Antwerp shows, but it's in Dutch, but for those who know how to use google translate here it is :lol:

Thanks so very much @Pretender1978do you have a link to the interview? So interesting my friend 🙏🏼

if she has to overcome him that reminds me of what Madonna said about men and Jesus in the promo tour for American Life 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Pretender1978 said:

Sidi Larbi choreographed LAP, every dancer is a representation of Jesus in the stages of his suffering, in the end Jesus tries to take Madonna down so she has to overcome him/his authority. There was a really nice interview with him after the Antwerp shows, but it's in Dutch, but for those who know how to use google translate here it is :lol:

 

Belg Sidi Larbi Cherkaoui choreografeerde Madonna: ‘Ze is een heilige, maar ook een mens van vlees en bloed’

‘Het was heel emotioneel’, vertelt Cherkaoui wanneer we hem bellen na de twee concerten van Madonna afgelopen weekend in het Sportpaleis. ‘Veel mensen die deel uitmaken van mijn leven waren erbij: mijn moeder van 75, mijn broer en zijn dochter van 15, mijn beste schoolvrienden van vroeger … Als ik werk doe van dit kaliber speelt zich dat meestal ver weg af en ziet niemand het (Cherkaoui choreografeerde eerder al onder meer Beyoncé en de Broadway-show ‘Jagged little pill’, red.), terwijl Madonna dit keer gewoon optrad om mijn hoek.’

De Queen of Pop vroeg de Antwerpse choreograaf, die na zijn periode bij Opera Ballet Vlaanderen nu vooral in Genève werkt, afgelopen december als een van de choreografen voor haar Celebration-wereldtournee, die vorige week in Londen werd afgetrapt. Die keuze gebeurde op aanraden van een andere Belg, Damien Jalet, met wie Cherkaoui in het verleden beroemde dansvoorstellingen maakte en die het voor het zeggen heeft over het choreografenteam van de show. 

Moeilijke coming-out

‘Toen Madonna mij vroeg om mee te doen, heb ik niet getwijfeld’, vertelt Cherkaoui. ‘I owe it to her! Het is belangrijk dat ik dit deed voor haar, omdat ze zelf zo veel voor mij heeft betekend.’ Op zijn zeventiende droomde hij ervan om te dansen voor Madonna, en twee jaar later volgde hij een stage bij een van haar dansers in Brooklyn. Bij haar dansen is er uiteindelijk nooit van gekomen, ook omdat Cherkaoui steeds meer het pad van de hedendaagse dans uitging. 

Toch bleef hij haar al die tijd bewonderen. Zeker de documentaire Madonna: Truth or dare, bij ons uitgebracht onder de naam In bed with Madonna, waarbij de popster werd gevolgd tijdens haar Blonde ambition-tour uit 1990, was voor Cherkaoui een eyeopener, omdat het een van de eerste keren was dat homoseksualiteit – in volle aidscrisis – zo onproblematisch werd getoond. ‘Zonder deze film was mijn eigen coming-out, die al moeilijk genoeg was, nog veel moeilijker geweest’, aldus Cherkaoui. 

Of hij haar dat ook heeft durven zeggen? ‘Het eerste wat ik Madonna vertelde, toen ik in december bij haar thuis in New York over de eerste ideeën voor de show brainstormde, was hoeveel ze voor mij heeft betekend. Terwijl haar manager me nog had verteld: “Je zou eens moeten weten hoeveel mensen dat zeggen.”’ (lacht)

Vrouwelijke Jezussen

Voor haar nieuwe, met superlatieven onthaalde concert, choreografeerde Cherkaoui vier nummers. ‘Veel ideeën en choreografieën zijn uiteindelijk gesneuveld – de deleted scenes, zeg maar. Zo heeft ‘Frozen’ de setlist niet gehaald, maar de visuals van dat nummer worden nu gebruikt bij ‘Rain’ – een geniaal idee van Madonna zelf.’ De scène waarin Madonna door politieagenten wordt opgepakt bij ‘Human nature’ en die met de kubus met videobeelden uit gamewerelden tijdens ‘Bedtime story’ zijn van de hand van Cherkaoui, naast de dansbewegingen van twee van Madonna’s grootste hits: ‘Holiday’ en ‘Like a prayer’, beide al vroeg in de set. 

Bij ‘Holiday’ komt de grote discobol aan het einde naar beneden en verplettert die een danser – een idee van Cherkaoui – wat een naadloze overgang vormt naar ‘Live to tell’, waarin Madonna op grote videoschermen beroemde aidsdoden herinnert, zoals Keith Haring. ‘Madonna is heel gevoelig voor de dramaturgische logica van een show’, vertelt Cherkaoui. ‘Terwijl veel andere artiesten fragmentarisch denken, zoekt Madonna echt naar vloeiende overgangen in haar show.’

Voor ‘Like a prayer’ was er de vraag om iets met kooien te doen. ‘Mensen uit de popwereld linken mij altijd aan objecten, omdat ze op Youtube fragmenten hebben gezien van Babel en Sutra, de shows die ik maakte met objecten van Antony Gormley’, aldus Cherkaoui. ‘Madonna wilde graag de verschillende stadia uit de lijdensweg van Christus verbeelden tijdens ‘Like a prayer’. Ik kreeg twaalf dansers en wist al gauw: elke danser is Christus, of die nu een man of vrouw is. Aan het eind wil de christusfiguur Madonna van haar piëdestal halen omdat ze een vrouw is. Terwijl zij denkt: dit kan niet, I have to put Jezus down. Het is een scène waarin ze duidelijk haar grenzen stelt, een krachtig beeld van empowerment.’

Altijd te laat

Dat rijmt met een rode draad doorheen de show: hoe Madonna in haar meer dan veertig jaar durende carrière zo vaak beschimpt en bespot werd. ‘Al die mensen die haar hebben gekleineerd of als minderwaardig zagen … Dat vormt een mens’, aldus Cherkaoui. ‘Ging de kritiek niet over haar gezicht of haar lichaam, dan wel over hoe ze vaak te laat komt. In de ogen van het publiek is ze altijd the guilty one.’

Maar in Antwerpen liet Madonna haar publiek toch twee avonden bijna twee uur op zich wachten? Volgens Cherkaoui heeft het niets te maken met divagedrag. ‘Zaterdagavond voelde ze zich niet goed. “Pray for me because I’m really not well”, zei ze voor de show. Ze heeft toch opgetreden, ook al oogde ze fragiel. Zondagavond was er in de loges plots geen elektriciteit meer, waardoor alles verhuisd moest worden en ook die show vertraging opliep.’

Beide avonden viel het op hoe Madonna’s linkerknie stevig ingepakt was, een gevolg van een eerdere blessure. Dat had natuurlijk een impact op de choreografie, zegt Cherkaoui, maar geen ramp: ‘Als choreograaf hou je altijd rekening met mensen. Soms zei Madonna zelf: “Ik ga het zo doen”, en dan veranderden we de dansbewegingen gewoon. Tenzij ik zei dat het mooier is als ze het anders doet, en dan luisterde ze, meestal.’ (lacht)

 

Down to earth

‘Madonna blijft wel echt Madonna’, geeft Cherkaoui toe. ‘Ze doet wat ze wil en volgt altijd haar eigen instincten – daarin heeft ze gelijk. Ze is niet op haar mond gevallen en zegt alles wat ze denkt, wat soms in het verkeerde keelgat kan vallen. Niet bij mij, ik had het gevoel dat ze wel degelijk luistert naar advies van anderen. Ik vind haar niet koppig.’ 

Integendeel. ‘She’s lovely and real and so down the earth’, meent Cherkaoui. ‘Als er iets misgaat bij repetities, heeft ze echt wel zelfspot. Ze draagt geen masker en doet niet alsof, zoals veel andere mensen. Ze heeft een soort universele kracht die door haar aderen stroomt, net als (performancekunstenares, red.) Marina Abramovic, nog zo’n sterke vrouw met wie ik heb samengewerkt.’

Never meet your heroes, wil het gezegde, maar Cherkaoui heeft absoluut geen spijt van deze samenwerking met zijn heldin. ‘Voor mij is Madonna echt een baken van licht, nog meer sinds ik haar heb mogen ontmoeten. Ik ben erg geraakt door haar doorzettingsvermogen en haar blijvende zoektocht naar liefde en veiligheid, die er nooit is, omdat het leven dat aan bijna niemand echt geeft. Zelfs iemand als Madonna blijft het gevoel hebben dat ze niet goed genoeg is. Terwijl: wat zij al heel haar leven doet voor anderen, zeker in de hoogdagen van de aidscrisis, is ongelofelijk … Madonna is echt een heilige.’

‘Maar tegelijk is ze ook een mens van vlees en bloed’, vult Cherkaoui aan. ‘Mensen vergeten dat soms. Als ik haar stuur dat mijn mama in Antwerpen komt kijken, reageert ze met een hartje. Ze is heel attent.’

Took me some time to get this translated, to read, but thanks.  The general public has no idea how deep Madonna is when it comes to performing her music on stage.  Just proves how creative and thoughtful she is to putting her shows together.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Pootz333 said:

NRM and BS are the numbers I keep going back to most.

When the robotic "How could they explain how I feel?" hits

Im Out Astral Projection GIF by sarahmaes

Today is the last day
That I'm using words
They've gone out, lost their meaning
Don't function anymore

Let's
Let's
Let's get unconscious, honey 🍯 
Let's get unconscious, honey 🍯 

Is it the honey 🍯 honey? Whinnie Pooh certainly did magic or blue honey 🍯 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Pedro Beltran said:

Yes, besides all you have mentioned about movement we must not forget that movement itself and dance have accompanied humans amd spiritual and/or religious practices and expressions since the beginning of time, from entering higher states of consciousness, meditation or even more day to day connection to the divine. 

Yeah of course, actually the sacred dances by Gurdjeff are based on the sufi practise. I studied social anthropology at uni and I'm quite interested in body studies also for the work I do today, the way culture is embodied and the way humans use their bodies to explore and express their representations of power, beauty, gender, spirituality. M's work is so interesting under this point of view :heart:

Link to comment
Share on other sites

8 hours ago, Pretender1978 said:

Sidi Larbi choreographed LAP, every dancer is a representation of Jesus in the stages of his suffering, in the end Jesus tries to take Madonna down so she has to overcome him/his authority. There was a really nice interview with him after the Antwerp shows, but it's in Dutch, but for those who know how to use google translate here it is :lol:

 

Belg Sidi Larbi Cherkaoui choreografeerde Madonna: ‘Ze is een heilige, maar ook een mens van vlees en bloed’

‘Het was heel emotioneel’, vertelt Cherkaoui wanneer we hem bellen na de twee concerten van Madonna afgelopen weekend in het Sportpaleis. ‘Veel mensen die deel uitmaken van mijn leven waren erbij: mijn moeder van 75, mijn broer en zijn dochter van 15, mijn beste schoolvrienden van vroeger … Als ik werk doe van dit kaliber speelt zich dat meestal ver weg af en ziet niemand het (Cherkaoui choreografeerde eerder al onder meer Beyoncé en de Broadway-show ‘Jagged little pill’, red.), terwijl Madonna dit keer gewoon optrad om mijn hoek.’

De Queen of Pop vroeg de Antwerpse choreograaf, die na zijn periode bij Opera Ballet Vlaanderen nu vooral in Genève werkt, afgelopen december als een van de choreografen voor haar Celebration-wereldtournee, die vorige week in Londen werd afgetrapt. Die keuze gebeurde op aanraden van een andere Belg, Damien Jalet, met wie Cherkaoui in het verleden beroemde dansvoorstellingen maakte en die het voor het zeggen heeft over het choreografenteam van de show. 

Moeilijke coming-out

‘Toen Madonna mij vroeg om mee te doen, heb ik niet getwijfeld’, vertelt Cherkaoui. ‘I owe it to her! Het is belangrijk dat ik dit deed voor haar, omdat ze zelf zo veel voor mij heeft betekend.’ Op zijn zeventiende droomde hij ervan om te dansen voor Madonna, en twee jaar later volgde hij een stage bij een van haar dansers in Brooklyn. Bij haar dansen is er uiteindelijk nooit van gekomen, ook omdat Cherkaoui steeds meer het pad van de hedendaagse dans uitging. 

Toch bleef hij haar al die tijd bewonderen. Zeker de documentaire Madonna: Truth or dare, bij ons uitgebracht onder de naam In bed with Madonna, waarbij de popster werd gevolgd tijdens haar Blonde ambition-tour uit 1990, was voor Cherkaoui een eyeopener, omdat het een van de eerste keren was dat homoseksualiteit – in volle aidscrisis – zo onproblematisch werd getoond. ‘Zonder deze film was mijn eigen coming-out, die al moeilijk genoeg was, nog veel moeilijker geweest’, aldus Cherkaoui. 

Of hij haar dat ook heeft durven zeggen? ‘Het eerste wat ik Madonna vertelde, toen ik in december bij haar thuis in New York over de eerste ideeën voor de show brainstormde, was hoeveel ze voor mij heeft betekend. Terwijl haar manager me nog had verteld: “Je zou eens moeten weten hoeveel mensen dat zeggen.”’ (lacht)

Vrouwelijke Jezussen

Voor haar nieuwe, met superlatieven onthaalde concert, choreografeerde Cherkaoui vier nummers. ‘Veel ideeën en choreografieën zijn uiteindelijk gesneuveld – de deleted scenes, zeg maar. Zo heeft ‘Frozen’ de setlist niet gehaald, maar de visuals van dat nummer worden nu gebruikt bij ‘Rain’ – een geniaal idee van Madonna zelf.’ De scène waarin Madonna door politieagenten wordt opgepakt bij ‘Human nature’ en die met de kubus met videobeelden uit gamewerelden tijdens ‘Bedtime story’ zijn van de hand van Cherkaoui, naast de dansbewegingen van twee van Madonna’s grootste hits: ‘Holiday’ en ‘Like a prayer’, beide al vroeg in de set. 

Bij ‘Holiday’ komt de grote discobol aan het einde naar beneden en verplettert die een danser – een idee van Cherkaoui – wat een naadloze overgang vormt naar ‘Live to tell’, waarin Madonna op grote videoschermen beroemde aidsdoden herinnert, zoals Keith Haring. ‘Madonna is heel gevoelig voor de dramaturgische logica van een show’, vertelt Cherkaoui. ‘Terwijl veel andere artiesten fragmentarisch denken, zoekt Madonna echt naar vloeiende overgangen in haar show.’

Voor ‘Like a prayer’ was er de vraag om iets met kooien te doen. ‘Mensen uit de popwereld linken mij altijd aan objecten, omdat ze op Youtube fragmenten hebben gezien van Babel en Sutra, de shows die ik maakte met objecten van Antony Gormley’, aldus Cherkaoui. ‘Madonna wilde graag de verschillende stadia uit de lijdensweg van Christus verbeelden tijdens ‘Like a prayer’. Ik kreeg twaalf dansers en wist al gauw: elke danser is Christus, of die nu een man of vrouw is. Aan het eind wil de christusfiguur Madonna van haar piëdestal halen omdat ze een vrouw is. Terwijl zij denkt: dit kan niet, I have to put Jezus down. Het is een scène waarin ze duidelijk haar grenzen stelt, een krachtig beeld van empowerment.’

Altijd te laat

Dat rijmt met een rode draad doorheen de show: hoe Madonna in haar meer dan veertig jaar durende carrière zo vaak beschimpt en bespot werd. ‘Al die mensen die haar hebben gekleineerd of als minderwaardig zagen … Dat vormt een mens’, aldus Cherkaoui. ‘Ging de kritiek niet over haar gezicht of haar lichaam, dan wel over hoe ze vaak te laat komt. In de ogen van het publiek is ze altijd the guilty one.’

Maar in Antwerpen liet Madonna haar publiek toch twee avonden bijna twee uur op zich wachten? Volgens Cherkaoui heeft het niets te maken met divagedrag. ‘Zaterdagavond voelde ze zich niet goed. “Pray for me because I’m really not well”, zei ze voor de show. Ze heeft toch opgetreden, ook al oogde ze fragiel. Zondagavond was er in de loges plots geen elektriciteit meer, waardoor alles verhuisd moest worden en ook die show vertraging opliep.’

Beide avonden viel het op hoe Madonna’s linkerknie stevig ingepakt was, een gevolg van een eerdere blessure. Dat had natuurlijk een impact op de choreografie, zegt Cherkaoui, maar geen ramp: ‘Als choreograaf hou je altijd rekening met mensen. Soms zei Madonna zelf: “Ik ga het zo doen”, en dan veranderden we de dansbewegingen gewoon. Tenzij ik zei dat het mooier is als ze het anders doet, en dan luisterde ze, meestal.’ (lacht)

 

Down to earth

‘Madonna blijft wel echt Madonna’, geeft Cherkaoui toe. ‘Ze doet wat ze wil en volgt altijd haar eigen instincten – daarin heeft ze gelijk. Ze is niet op haar mond gevallen en zegt alles wat ze denkt, wat soms in het verkeerde keelgat kan vallen. Niet bij mij, ik had het gevoel dat ze wel degelijk luistert naar advies van anderen. Ik vind haar niet koppig.’ 

Integendeel. ‘She’s lovely and real and so down the earth’, meent Cherkaoui. ‘Als er iets misgaat bij repetities, heeft ze echt wel zelfspot. Ze draagt geen masker en doet niet alsof, zoals veel andere mensen. Ze heeft een soort universele kracht die door haar aderen stroomt, net als (performancekunstenares, red.) Marina Abramovic, nog zo’n sterke vrouw met wie ik heb samengewerkt.’

Never meet your heroes, wil het gezegde, maar Cherkaoui heeft absoluut geen spijt van deze samenwerking met zijn heldin. ‘Voor mij is Madonna echt een baken van licht, nog meer sinds ik haar heb mogen ontmoeten. Ik ben erg geraakt door haar doorzettingsvermogen en haar blijvende zoektocht naar liefde en veiligheid, die er nooit is, omdat het leven dat aan bijna niemand echt geeft. Zelfs iemand als Madonna blijft het gevoel hebben dat ze niet goed genoeg is. Terwijl: wat zij al heel haar leven doet voor anderen, zeker in de hoogdagen van de aidscrisis, is ongelofelijk … Madonna is echt een heilige.’

‘Maar tegelijk is ze ook een mens van vlees en bloed’, vult Cherkaoui aan. ‘Mensen vergeten dat soms. Als ik haar stuur dat mijn mama in Antwerpen komt kijken, reageert ze met een hartje. Ze is heel attent.’

This is a real contribution, thank you so much for sharing, many of us would have never got these infos otherwise. I was curious and you solved it :pray:

I want to share FIRST OF ALL my fucking, uncontained curiosity for the Frozen performance at this point!!! Fuck fuck fuck!!!!! Leave Rain where it is and add the Cherkaoui Frozen number queeeeeen (I know it won't happen, don't worry :lol:). Said that, I think everybody noticed the difference between Holiday and Everybody or Into the groove in terms of coreo and we already applauded many times the stirring transition from Holiday to Live to tell.

I was so envy and upset when I read years ago he was working with Beyonce :lol: I was like "What the fuck, no!! Give your genius to the queen!" :broken: and with this interview he puts everything in a new perspective. Because that's what I kept on saying she had to do imo, working with more sophisticated talents and getting her vision enriched by their artistic sensibility.

Cherkaoui is a genious. With a team I worked with in 2011 we also interviwed him and he was kind and so meaningfull in the way he described his reasearch, one of the coreographers who impressed me the most. Let me share a piece he created I'm mad for, it's simple and intense, hope you'll enjoy it as I did the first time

One last thing, a little more critical, the idea of the twelve Jesus is amazing but I did not get it. I took them as more a conceptual reference to the believers culture, so I took the final act of rebellion by M, who opposes to the submission from the patriarchal gesture, pretty coherent. If they ae Jesus himself I think the finale comes too abrupt and doesn't evolve coherent enough, I'm honest. Great piece anyway, I'm in love with this version of LAP the same!

Link to comment
Share on other sites

36 minutes ago, stefo said:

one last thing, a little more critical, the idea of the twelve Jesus is amazing but I did not get it. I took them as more a conceptual reference to the believers culture, so I took the final act of rebellion by M, who opposes to the submission from the patriarchal gesture, pretty coherent. If they ae Jesus himself I think the finale comes too abrupt and doesn't evolve coherent enough, I'm honest. Great piece anyway, I'm in love with this version of LAP the same!

It’s a great idea and the explanation helps to get the concept trough, but we don’t truly need it to be deciphered in the same way by everyone all the time, one thing is the art conception and other it’s the art interpretation, for me it was obvious that they were religious figures related to Jesus, like the twelve apostles and having female dancers seemed progressive in an interpretation that not everyone had to be a men. I don’t get the overcoming of power but I haven’t seen the show yet.

There’s also the lack of continuity between one number and the next in a greatest hits sort of way, sorry Celebration of her career but that’s maybe how some concepts might seem loose. 

At least we know now that frozen was there but budget Madonna used the backdrop for rain mistery solved 🤣

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Write here...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...

Important Information

Terms of Use